Een webdesigner vinden
Je hebt besloten om je website te laten maken door een webdesign bureau of zzp’er webdesigner. Maar het vinden van de juiste webdesigner kan nog een hele klus zijn.
Stel, je zoekt via Google op “webdesign bureau” of, je wilt een Joomla website laten maken en zoekt op “Joomla webdesigner” of op “Joomla website laten maken”, dan krijg je zo veel zoekresultaten dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om in je eigen omgeving te zoeken, zodat het aantal zoekresultaten beperkter wordt, maar nog steeds blijft de vraag: hoe weet je dat de webdesigner kan maken wat jij wilt en een goed functionerende website aflevert die ook nog eens goed scoort bij Google?
Door zorgvuldig te werk te gaan bij het kiezen van een webdesigner, is de kans groot dat jij straks met trots kijkt naar een succesvolle website die precies aansluit bij jouw wensen. In dit artikel 13 tips die jou hiermee op weg helpen.
1. Wat wil jij en wat vind je belangrijk?
Alles begin bij jezelf, en dat geldt ook voor het laten maken van een website.
Bedenk wat je wilt. Hoe beter jij kunt omschrijven wat je wilt, hoe beter je straks kunt selecteren op webdesigners die kunnen leveren wat jij wilt. Maak daarom een duidelijke omschrijving van je wensen.
Belangrijke vragen daarbij zijn:
- Heb je al een idee over de lay-out van de website?
Denk aan de te gebruiken kleuren en het lettertype. En aan de stijl, bijjvoorbeeld strak, modern, rustig of kleurrijk. Nog beter is het als je de stijl die je wilt kunt onderschrijven met URL’s naar websites die daaraan wel of juist niet voldoen. - Wat moet je website kunnen?
Als je een contactformulier op de contactpagina van je website wilt, of je wilt een forum, fotoalbum, YouTube video’s op je site, een webshop of iets anders dan ‘gewone’ pagina’s met teksten en foto’s, omschrijf dat dan. Wil je een webshop wilt laten maken, denk dan ook meteen aan de verzend- en betaalopties. Als je producten gaat verzenden, hoe gaat de verzending en welke verzendkosten wil je in rekening brengen? Wil je iDEAL, BanContact, PayPal of credit card betalingen integreren in je webshop?
2. Wat is het doel van je website?
Er bestaan verschillende soorten websites. Het is belangrijk dat je weet wat het doel van jouw website is en wat je ervan verwacht. Het soort website moet aansluiten bij het doel.
Voorbeelden van soorten websites zijn:
- een informatieve (bedrijfs)website die informatie geeft over wat de organisatie doet
- een catalogus: ‘webshop’ met producten om in te bladeren zodat je ziet wat de fysieke winkel te koop heeft
- een webshop waar je producten of diensten kunt kopen
- een forum waar mensen kunnen discusseren of vragen kunnen stellen
- een website met online trainingen
Omschrijf de doelen van je website zo specifiek mogelijk. ‘Het verhogen van omzet of winst’ of ‘het verbeteren van de klantenservice’ zijn te algemeen.
Maar wat als je doel enkel ‘online aanwezigheid’ is? Of alleen de online ‘presentatie van jouw werk?’ Als dat op dit moment jouw doel is en je hebt op korte termijn geen andere doelen met je website, dan is dat een prima doel.
Sommige mensen hebben een heel lijstje met doelen. Dat maakt het lastiger om een website te ontwikkelen die daarbij aansluit. Formuleer het liefst een hoofddoel. Daarnaast kun je doelen hebben die minder belangrijk zijn, maar zorg ervoor dat je in totaal niet meer dan vijf doelen hebt. Eén hoofddoel en eventueel vier subdoelen.
Door een duidelijk doel te stellen, kun je dit communiceren naar de webdesigner. De webdesigner kan de lay-out en de techniek op het doel van je website afstemmen. De tijd nemen om je doel helder te formuleren is een cruciale stap voor het ontwikkelen van een succesvolle website.
3. Wie gaat de website onderhouden?
Het antwoord op deze vraag is vooral belangrijk als je website vaak geüpdatet moet worden. Sommige webdesigners maken alleen websites en updaten deze niet. En er zijn ook webdesigners waarbij je niet de mogelijkheid hebt om je website zelf te beheren.
Als je het beheer van de website wilt uitbesteden aan de webdesigner, zorg er dan voor dat je ongeveer weet hoe vaak je website een update nodig heeft. En welk budget je voor de updates wilt reserveren.
4. Welk CMS kies je?
Als je je website zelf wilt kunnen onderhouden, heb je dan al voor een CMS (bijvoorbeeld Joomla of WordPress) gekozen of laat je dit nog open? Het is goed om je er vooraf in te verdiepen en een keuze te maken voor een CMS.
Indien je al ervaring hebt met een bepaald CMS, dan kan het een logische keuze zijn om opnieuw voor dat CMS te kiezen. Toch is het slim om niet alleen op je eigen ervaring te letten, maar ook te kijken naar wat je website moet kunnen (zie punt 1). Soms passen je technische wensen beter bij Joomla of juist bij WordPress. Of Drupal of nog een ander CMS.
Het kan lastig zijn om dit uit te zoeken als je niet veel kennis hebt van de verschillende CMS’en. En een webdesigner die alleen WordPress websites maakt zal je natuurlijk aanraden om te kiezen voor een WordPress website.
Het vinden van objectieve informatie die je kunt toepassen op jouw wensen is lastig, aangezien de meeste informatie die hierover te vinden is nogal gekleurd is en afhankelijk van de voorkeuren van de schrijver van het artikel. Lees daarom meerdere artikelen die vanuit verschillende invalshoeken zijn geschreven.
5. Is goede vindbaarheid in zoekmachines belangrijk voor je?
Natuurlijk wil je dat je website gevonden wordt.
Gelukkig worden vrijwel alle websites vroeg of laat gevonden door Google. Belangrijk is de manier waarop je website wordt gevonden en hoe hoog je scoort op bepaalde zoekwoorden.
Er is verschil in wat webdesigners hierin voor je kunnen betekenen. Sommige webdesigners besteden veel aandacht aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Ze integreren bijvoorbeeld diverse tools zoals Google Analytics en kunnen je ook na het opleveren van je website ondersteunen bij het verbeteren van de vindbaarheid en je score bij Google.
Als SEO erg belangrijk voor je is, let er dan op dat je website technisch op orde moet zijn. De webdesigner moet dus in staat zijn een technisch correcte website te maken. Dit is niet gemakkelijk om vooraf te controleren. Je kunt in het portfolio van de webdesigner kijken en checken of de websites goed worden weergegeven op een smartphone. Ook kun je onderzoeken of je de websites uit het portfolio van de webdesigner gemakkelijk kunt vinden via Google. Dat doe je door in Google relevante zoekwoorden in te typen. Een website van bijvoorbeeld een schildersbedrijf in Veendam moet je kunnen vinden als je zoekt op “schildersbedrijf Veendam”.
Niet elke webdesigner gaat even ver met zoekmachine optimalisatie. Dat is niet zonder reden. Een website optimaliseren voor zoekmachines is een vak apart. Je kunt er voor kiezen om dit (later) uit te besteden aan een bureau dat gespecialiseerd is in SEO.
6. Nadruk op grafisch of technisch?
Het klinkt wellicht raar, die tegenstelling. Je wilt een website die er mooi uit ziet (grafisch goed) én technisch goed in elkaar zit zodat hij snel werkt en goed gevonden wordt door zoekmachines. En dat kan ook. Maar het is goed om te bedenken dat je soms concessies moet doen. Niet elke lay-out-wens is even handig voor je vindbaarheid. Of het zorgt voor een tragere website of bezoekers moeten juist door die mooie lay-out extra scrollen klikken om ergens te komen.
Als je vooral gaat voor een prachtige website, kies dan een een webdesigner die die prachtige website kan maken. Kijk in het portfolio van de websitebouwer en je hebt een redelijk goed beeld van wat deze maakt. Websites van particulieren, of semi bedrijfsmatige websites zijn hier geschikt voor.
Is de techniek belangrijk, dan kan dat betekenen dat je misschien moet afzien van die mooie slider op de homepagina. Gewoon omdat het niet gebruiksvriendelijk is omdat bezoekers moeten scrollen.
Of het betekent dat er extra kosten zijn voor plugins die ervoor zorgen dat je bezoekers in minder stappen een product kunnen afrekenen. Bijna nooit zijn websites waarbij de techniek belangrijk is lelijk of saai. Dat hoeft ook niet. De webdesigner moet wel in staat zijn om de technieken toe te passen op jouw website. Kijk in het portfolio van de webdesigner om hiervan een indruk te krijgen.
7. Wat is je budget?
Heb je een budget in gedachten, dan speelt dat ook mee in je keuze voor een webdesigner. Bedenk wel dat het vaak, maar niet altijd, zo is dat de prijs van invloed is op de kwaliteit.
Er zijn veel factoren van invloed op de prijs. Een webshop bijvoorbeeld is altijd duurder dan een gewone website omdat er veel meer tijd nodig is om een webshop te maken. En als je een unieke website wilt laten maken, dan is dat veel duurder dan wanneer de webdesgner gebruik maakt van een standaard template dat wordt aangepast aan jouw wensen.
Het is soms ook mogelijk om een goede website voor een lage prijs te krijgen door zelf de inhoud van je website te plaatsen. Laat je bijvoorbeeld een Joomla of WordPress website maken en je hebt al wat ervaring daarmee, dan is dat een logische keuze als je de prijs wilt drukken en de webdesigner die mogelijkheid biedt.
8. Heb je de teksten van je website al klaar?
Het is slim om in een vroeg stadium al webteksten te (laten) schrijven. Je weet dan niet alleen zelf wat je met een pagina wilt bereiken, maar ook voor de webdesigner is dat belangrijke informatie omdat de pagina erop ingericht kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een apart kader op een pagina waarin de voordelen van een bepaalde dienst worden opgesomd. Sommige webdesigners werken samen met tekstschrijvers, wat handig is als je nog geen teksten hebt voor je website.
9. Heb je al een domeinnaam en hosting geregeld voor je website?
Sommige websitebouwers maken alleen een website voor je als je de domeinnaamregistratie en hosting bij hen regelt. Een voordeel daarvan is dat jij alles onder een dak hebt en dat je één aanspreekpunt hebt voor je website. Als je je domeinnaam al elders hebt geregistreerd, dan moet je bereid zijn te verhuizen naar de hosting van de webdesigner.
Een nadeel van het onderbrengen van je domeinnaam en hosting bij de webdesigner is dat je op dat moment geen vrije keuze meer hebt voor de hostingpartij. Wellicht was je erg tevreden over je huidige hostingprovider. Of de huidige hostingprovider biedt bepaalde diensten die de webdesigner niet kan leveren. Of de veiligheidsgaranties van de hosting zijn minder sterk. Misschien zijn de jaarlijkse kosten van hosting bij de webdesigner hoger.
Als je niet bereid bent om een al geregistreerde domeinnaam te verhuizen naar de webdesigner, kun je dan beter zoeken naar een webdesigner die ook websites bouwt op externe hostinglocaties.
Je kunt ook vragen of de webdesigner bereid is een uitzondering voor jou te maken. Vaak blijkt dat een webdesigner – eventueel na wat aandringen – daartoe best bereid is.
10. Vraag offertes aan bij meerdere webdesigners
Nu je een lijstje hebt uitgewerkt van wat je wilt, kun je gemakkelijker selecteren. De websitebouwer moet kunnen maken wat jij wilt. Je kunt in jouw lijstje nog selecteren op wat je het belangrijke en minder belangrijke punten vindt.
Je kunt op de website van de webdesigner kijken naar het portfolio om te zien welke websites deze heeft gerealiseerd en of deze aansluiten bij wat jij wilt. Aan de hand van jouw wensenlijstje kun je vervolgens een offerte aanvragen.
Vraag altijd bij meerdere webdesigners een offerte aan zodat je kunt vergelijken. In je offerte-aanvraag moet je je wensen zo duidelijk en compleet mogelijk omschrijven, zodat de offerte die je krijgt betrouwbaar is én je beter de verschillende offertes met elkaar kunt vergelijken. Als je de offertes ontvangt, let er dan op of deze aansluiten bij je wensen zoals je ze had doorgegeven. Heeft de webdesigner goed naar je geluisterd? Als dat niet zo is, dan is het maar de vraag of hij in een later stadium wel goed naar je zal luisteren.
11. Persoonlijke eigenschappen van de webdesigner
Iets waar je misschien nog niet aan had gedacht, zijn bepaalde persoonlijke eigenschappen van de webdesigner en de servicegerichtheid van het bedrijf.
Het is bijvoorbeeld een absolute pre als een webbouwer snel reageert als je een e-mail stuurt met een vraag. En het is wel fijn dat de webdesigner reageert in begrijpelijke taal. De webdesigner moet dus over goede communicatieve eigenschappen beschikken.
Ook andere eigenschappen als probleemoplossend denken, creativiteit en technisch inzicht kunnen belangrijk zijn. Niet alle eigenschappen kun je testen, maar je krijgt vaak een idee van de communicatieve eigenschappen als je een e-mail stuurt met daarin een vraag die zowel een beroep doet op zijn kennis als op zijn vaardigheid om zich te verplaatsen in jou. Een voorbeeld van zo’n vraag is: “Ik wil een website die … kan en …. Kan ik dan beter voor Joomla kiezen of zal ik gaan voor WordPress?” Het pleit niet voor de communicatieve vaardigheden van de designer als je pas na een week een reactie krijgt van twee of drie regels, een onbegrijpelijke of vage e-mail of een reactie die erg sturend is omdat de betreffende webdesigner bijvoorbeeld alleen maar met WordPress werkt (en dus sterk zal pleiten voor een WordPress website).
Wanneer je een website laat bouwen, ga je meestal een langdurende relatie aan met je webdesigner. Hij bouwt je website en wanneer deze klaar is, blijft hij in contact met jou door bijvoorbeeld het onderhoud van je website te doen. Of je hebt de domeinnaam en hosting bij de webdesigner ondergebracht. Als je dan eens een probleem hebt met bijvoorbeeld je e-mail, dan is het fijn als de webdesigner goede communicatieve vaardigheden heeft.
12. Welke garanties geeft de webdesigner?
Je gaat een samenwerking met de webbouwer aan die gebaseerd is op vertrouwen. Jij moet erop kunnen vertrouwen dat je krijgt waar je om gevraagd hebt en dat de webbouwer alle afspraken nakomt. Een goede webdesigner begrijpt dat en slaagt er in jou het vertrouwen te geven dat jouw opdracht bij hem in goede handen is.
De webdesigner kan ook daadwerkelijke zekerheden inbouwen die jou ten goede komen. Bijvoorbeeld door vrijblijvend een opzetje te maken voor een website. Als dat niet aansluit bij wat jij wilt, kun je zonder kosten van de opdracht af. Je betaalt dan dus geen ontwerpkosten. De webdesigner kan niet maken wat jij wilt en jij zoekt gewoon verder. No cure no pay.
Je kunt bijvoorbeeld ook zoeken naar webdesigners die achteraf factureren. Bedenk wel dat ook de webdesigner zekerheden wil en dat veel webdesigners het risico op een eventueel niet betalende klant niet willen nemen.
Belangrijk is dat je er een goed gevoel bij hebt en dat de webdesigner jou het vertrouwen geeft dat hij naar jou luistert en jouw opdracht goed uitvoert.
13. Kies uit een van onze webdesign partners
Wil je een Joomla of een WordPress website laten maken? Stip Hosting werkt samen met geselecteerde Joomla en WordPress webdesigners. Je Joomla of WordPress website laten maken door een van onze webdesign partners garandeert een hoge kwaliteit en je website staat snel online. Al onze partners zijn zelfstandig opererende webdesigners die al langere tijd websites bouwen. Ze gaan verder dan alleen het ontwerpen en bouwen van een professionele website. Ze onderscheiden zich door een persoonlijke benadering en luisteren goed naar wat je wilt. Zo krijg je in samenwerking met de webdesigner de website die je in gedachten had en die perfect is afgestemd op jouw organisatie.
De partner webdesigners werken zelfstandig en zijn niet gelieerd aan Stip Hosting. Je doet dus zaken met de betreffende partner en daar staat Stip Hosting helemaal buiten.
Wil je een Joomla of WordPress website laten maken, kijk dan eens op onze webdesigners partnerpagina.