Voor het ontwikkelen van een website kun je een template op maat laten maken, maar dat is duur en in de meeste gevallen ook niet nodig. Op internet zijn duizenden kant-en-klaar templates te downloaden. Waar moet je op letten bij het kiezen van een template voor je website?
De kant-en-klaar templates die je kunt downloaden op internet kun je vaak aanpassen aan je wensen, zodat uiteindelijk een unieke website ontstaat. Je hoeft je bij je orientatie op een geschikt template dus niet te laten leiden door bijvoorbeeld de kleur of het lettertype. Meestal kun je dit wel aanpassen. Maar waar moet je dan wel op letten?
Gratis of betaald template
Op internet vind je gratis en betaalde templates voor HTML, WordPresss, Joomla of een ander CMS. Niet-gratis templates worden ook wel premium templates genoemd. Een premium template kost meestal tussen de € 30 en € 75.
Om updates van het template te kunnen blijven ontvangen, komen de kosten voor het premium template soms jaarlijks terug. In andere gevallen zijn levenslang updates aan het template (om bugs te verhelpen of veiligheidslekken te dichten) inbegrepen in de aanschafprijs.
Templates met veel mogelijkheden (geavanceerde templates) zijn meestal niet gratis.
Bij gratis templates staat er bijna altijd een (niet gemakkelijk te verwijderen) link naar de website van de ontwikkelaar van het template onderaan (in de footer).
Of je kiest voor een gratis of een premium template kan ik niet voor je beslissen, maar vaak hebben premium templates:
- meer (technische) mogelijkheden
- een professionelere lay-out
- meer flexibiliteit in de mogelijkheden om de lay-out aan te passen
- betere ondersteuning van de ontwikkelaar van het template als je problemen of vragen hebt
Functionaliteiten van het template
Als je vooral foto’s wilt weergeven of een portfolio website wilt, dan kies je doorgaans voor een ander template dan wanneer je een informatieve website gaat bouwen. En bij een webwinkel moet je kiezen voor een template dat geschikt is voor het webwinkelprogramma (WooCommerce, ViruteMart, HikaShop, etc.) dat je gebruikt.
Let er bij de keuze van het template op dat het template technisch kan wat jij wilt. Vaak heeft de ontwikkelaar wel een overzicht van ondersteunde plugins of extensies en een demo van het template op zijn site staan. Bekijk niet alleen de voorpagina maar ook de vervolgpagina’s goed op mogelijkheden.
Lay-out van het template
Natuurlijk moet het template mooi zijn en passen bij je bedrijf, de doelgroep en bij het doel dat je hebt met de website. Het ene template heeft meer aanpassingsmogelijkheden dan het andere. Als je de kleuren wilt veranderen, kun je soms enkel kiezen uit een aantal standaardkleuren, terwijl je bij andere templates exact de kleurencombinatie kunt samenstellen die jij wilt.
Houd ook rekening met je logo. Past het logo überhaupt in het template? Als je een verticaal of rond logo hebt, en in de demo van het template staat een horizontaal georiënteerd logo, dan is het niet vanzelfsprekend dat de beschikbare ruimte zich aanpast aan een hoger logo. Het is goed mogelijk dat je logo op postzegelformaat wordt afgebeeld en dus onleesbaar is.
En als je een horizontaal logo hebt en in het template staat een horizontaal menu naast het logo, houd daar dan ook rekening mee. Het is dan handig als je al weet hoe je menu er uit gaat zien (home, over ons, diensten, etc.). Je kunt dan inschatten of het allemaal past.
Bekijk de demo van het template niet alleen op je computer, maar ook op andere apparaten, zoals een smartphone, tablet en laptop. Een moderne website hoort responsive te zijn, dat wil zeggen er goed uitzien op desktop, laptop, tablet en smartphone.
Een laatste tip over de lay-out: kijk naar de positie en het formaat van de ruimte voor extra elementen zoals de zijbalk, de ruimte voor advertenties, winkelmandje, etc. Dit is niet altijd aan te passen.