Gastartikel van Romano Groenewoud
Google is een bedrijf waar je als website eigenaar niet mee wilt sollen. We hebben het hier over een Amerikaanse mega multinational, die toch wel de touwtjes enigszins in handen heeft op het wereldwijde web. Voor veel internet bezoekjes begint en eindigt onze speurtocht hier. Het is voor velen een portaal naar het internet. Googelen is zelfs een officieel werkwoord geworden in de Nederlandse taal. Niemand heeft het over Bingen of Duck Duck Go’en. Het ziet er niet naar uit dat dit niet snel gaat veranderen.
Website niet vindbaar in Google
Wanneer je bedrijf matig of zelfs helemaal niet gevonden wordt in Google, dan kan dit de doodsteek betekenen voor jouw onderneming. Want producten en diensten vinden we vandaag de dag toch voornamelijk via Google. Op sociale media zijn we toch meer in een casual gemoedstoestand. Het is op zich zeker zo dat steeds meer mensen direct navigeren naar websites zoals Bol.com, Coolblue en nu ook Amazon.nl. Maar alsnog, voor veel kleinere ondernemingen is Google nog steeds nummer 1 bron van verkeer. Ook komt het niet goed over op potentiële klanten als jouw bedrijf bijna niet te vinden is in de zoekmachine.
Waarom heeft Google sancties in het leven geroepen?
Helaas is het zo dat niet iedereen op de eerste pagina van Google kan staan voor de zoekterm die jouw ideale klant gebruikt. Er zijn doorgaans maximaal tien plekjes te vergeven, in sommige gevallen zelfs minder.
Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk komen in de zoekresultaten van Google. Veel mensen hebben niet zo’n lange aandachtsspanne tijdens het surfen en daarom navigeren ze vaak niet verder dan de top vijf resultaten. Om die reden is er veel aan gelegen voor ondernemingen om de top vijf te bereiken en idealiter die felbegeerde koppositie. Door die competitieve situatie krijg je uiteindelijk te maken met partijen die de zoekresultaten naar eigen hand willen zetten door shortcuts te nemen of simpelweg vals te spelen. Deze partijen houden zich bezig met activiteiten die voor niemand enige waarde toevoegen, niet voor het bedrijf zelf, niet voor Google, en het meest belangrijk: niet voor de bezoeker. Dus puur voor SEO gewin en manipulatie. Dit soort praktijken wil Google zoveel mogelijk voorkomen, omdat het voor niemand goed is.
Vals spelen met SEO
Een klassiek voorbeeld van zo’n activiteit betrof de website van BMW in de jaren 00. In het verre verleden was het aantal keren dat een bepaald zoekwoord op een pagina voorkomt belangrijk. BMW dacht slim te zijn door het zoekwoord honderden keren te herhalen. Onzichtbaar voor mensen, want de tekstkleur was wit en de achtergrond ook. Maar doordat de tekst in de HTML-code wordt opgenomen, zien zoekmachines de tekst wel. Meerdere bedrijven gebruikten deze methode om zoekmachines te manipuleren.
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat dit soort praktijken ongewenst zijn. Bestraffing is terecht, omdat het de bezoeker niet helpt. Het misleidt Google, alleen maar om ten onrechte hoger in de zoekresultaten te komen.
Soorten Google straffen
Globaal zijn er twee typen straffen te onderscheiden.
- Handmatige acties
- Algoritmische demoties
Het is belangrijk om dit onderscheid te maken, omdat straf waarneming en oplossing aanzienlijk verschillen tussen deze twee.
1. Handmatige acties
Van een handmatige actie is sprake als een Google medewerker jouw website is tegengekomen en heeft geconstateerd dat er sprake is van ongewenste praktijken. De medewerker zal dan een sanctie toebedelen aan jouw website. Wat ook kan, is dat je door iemand bent gerapporteerd aan Google voor een schending van haar beleid. Een Google medewerker bekijkt de situatie handmatig en wanneer er sprake is van ongewenste praktijken zal hij of zij een sanctie toebedelen aan jouw website.
Het ‘fijne’ aan handmatige acties is dat deze transparant en duidelijk aan jou als website eigenaar gecommuniceerd worden. Let wel, je dient Google Search Console geactiveerd te hebben om dit bericht te ontvangen. Google Search Console is een kosteloze tool van Google die je kunt zien als een Zwitsers zakmes voor organische vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Een van de rapporten in deze tool heet ‘handmatige acties’ en hier kun je dus nagaan of Google momenteel problemen ondervindt met jouw website. Idealiter, ga je dit zien:
Oplossingen bij problemen
Mochten er wel problemen gemeld worden, schiet dan niet gelijk in paniek. Lees eerst aandachtig de boodschap van Google door. Vaak geven ze ook wat voorbeelden van specifieke zaken die de oorzaak zijn van problemen. Vervolgens ga je de dagen daarop werken aan oplossingen voor het aangekaarte probleem.
Het kan ook zijn dat het probleem niet jouw schuld is. Wat nog redelijk vaak voorkomt, is dat een website gehackt wordt. Er wordt dan bijvoorbeeld schadelijke software geïnstalleerd die bezoekers besmetten met malware. Of er wordt spam verzonden via een script op jouw website. Een gehackte website leidt geheid tot een sanctie bij Google. Maar indien je dit (eventueel in samenwerking met de hosting partij of webdesigner) opgelost hebt, en je dit aangeeft aan Google, dan zullen ze hier zeker begrip voor hebben en de sanctie vrij snel weer opheffen.
Verzoek tot heroverweging indienen
Wanneer het probleem opgelost is (naar jouw mening), kun je dus reageren op de handmatige actie uitgedeeld door Google in het rapport in Search Console. Je kunt een verzoek tot heroverweging indienen, en daarbij je verhaal doen. Afhankelijk van de aard van het probleem kan het een paar uur tot een paar weken duren voordat je respons van Google ontvangt. Indien Google je verzoek goedkeurt, wordt de sanctie verwijderd.
Keurt Google je verzoek af, dan vinden ze mogelijk de schoonmaak of het herstel van je website niet goed genoeg gedaan. Ook dit is geen reden tot paniek. In principe mag je onbeperkt heroverwegingen aanvragen. Alleen is het wel zo, dat wanneer je niet echt of niet goed genoeg handelt, en snel achter elkaar heroverwegingsverzoeken indient, de reacties van Google langer op zich zullen laten wachten. Als ze het idee krijgen dat je hun tijd verspilt, zullen ze je dit zeker niet in dank afnemen. Zend dus niet te snel een heroverwegingsverzoek in, maar ga eerst goed na of je de aangekaarte problemen daadwerkelijk verholpen hebt.
2. Algoritmische demoties
Het web is te groot voor Google om politieagent te spelen voor alle websites. Een handmatige actie is daarom relatief zeldzaam. De kans is groter dat je website getroffen wordt door een algoritmische sanctie. En in tegenstelling tot de handmatige actie, ontvang je hiervan geen bericht van Google. Je kunt ook niet Google benaderen hiervoor, ze hebben hier geen supportafdeling voor.
Algoritmische sancties opsporen
Wat kun je doen om vast te stellen of jouw website lijdt aan een algoritmische penalty?
Panguin
De kosteloze en vrijblijvende tool Panguin is een echte aanrader voor gevorderden. De tool toont het organisch zoekverkeer afkomstig uit Google Analytics en laat dat zien in een grafiek. Over die grafiek plaatst de tool annotaties van bekende Google updates, met daarbij linkjes naar nieuws artikelen van prominente SEO publicaties met daarin meer informatie over wat Google precies veranderd heeft. En belangrijker, wat je hieraan kunt doen.
Wanneer je een scherpe daling waarneemt ten tijde van of vlak na een Google algoritme update, dan is dit een sterke aanwijzing voor een probleem. Echter, je hebt nooit 100% zekerheid of een en ander met elkaar te maken heeft. Desalniettemin kan het nooit kwaad om te leren wat Google precies aangepast heeft aan haar zoekalgoritme, en wat jij als website eigenaar kan doen om hieraan te voldoen, om zodoende de kwaliteit van jouw website naar een hoger niveau te tillen.
Panda en Penguin
Panguin is een samentrekking van Panda en Penguin. Dit zijn de codenamen van de twee meest beruchte Google updates in de geschiedenis van de zoekmachine. Globaal heeft ongeveer 95% van de algoritme updates en eventuele sancties die hieruit voortvloeien zijn oorsprong in die twee. Om die reden zal ik beide hieronder toelichten, en belangrijker, aangeven wat kun je doen om deze twee schade aanrichtende ‘dieren’ uit huis te houden.
Panda
Panda is niet vernoemd naar het dier, maar het is de achternaam van een van de Google ingenieurs die verantwoordelijk is voor dit algoritme. Het algoritme kijkt voornamelijk naar de kwaliteit van de inhoud die jouw website publiceert. Een website die aan de lopende band pagina’s aanmaakt die weinig om het lijf hebben – lees: de inhoud stelt weinig voor – is weinig uniek en worden door dit algoritme ‘gedempt’. De pagina’s van een dergelijke website zullen minder goed uit de verf komen in de zoekresultaten.
Wat kun je doen om je website ‘Panda proof’ te maken?
Zorg ervoor dat iedere pagina op je website unieke tekst bevat. Er zijn hier natuurlijk wel enige uitzonderingen op. Een privacybeleid pagina hoeft bijvoorbeeld niet helemaal uniek te zijn.
En Google Panda zal zeker niet toeslaan vanwege een paar pagina’s die niet geheel uniek zijn. Deze bestraft pas wanneer het op grote schaal gebeurt.
Zorg ervoor dat je alleen pagina’s publiceert die bestaansrecht hebben, die van nut zijn voor bezoekers. Maak geen pagina’s aan die louter bedoeld zijn voor zoekmachines. En mocht je nu toch inhoud moeten publiceren die niet uniek is, voorzie deze dan van een zogenaamde noindex tag, zodat Google haar tijd niet verspilt met het indexeren van deze pagina. Begrijp goed, het web crawlen en indexeren kost Google veel geld. Dus ze nemen het je niet in dank af, als jouw website te pas en te onpas artikelen indient die eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben voor haar index.
Penguin
Penguin is wél vernoemd naar een dier (pinguïn). Het heeft betrekking op links die naar een website verwijzen.
Een van de belangrijkste factoren waar Google een website en haar pagina’s op beoordeelt zijn namelijk de kwantiteit en de kwaliteit van verwijzingen van derde websites die naar jouw website refereren via een zogenaamde hyperlink.
Het is met name op dit vlak dat website eigenaren begonnen de zoekresultaten te manipuleren en om die reden is Penguin in het leven geroepen. Penguin beoordeelt de kwaliteit van de links en bekijkt ook of deze ‘natuurlijk’ zijn. En met ‘natuurlijk’ bedoel ik: zijn deze links organisch verdiend door de website die ze ontvangt, of is er voor betaald? In dat laatste geval, is dit kwalijk in de ogen van Google en zullen deze links juist averechts werken, als een streepje tegen de website in kwestie. Om problemen met Penguin te voorkomen is het zaak om nooit te betalen voor links. En vermijd links die met een druk op de knop gegenereerd worden door tools bijvoorbeeld.
Kwalijke links verwijderen
Als je controle hebt over de kwalijke links dan kun je ze verwijderen. Maar in veel gevallen is dit niet zo. De links staan op websites van andere partijen. In dat geval kun je die partijen benaderen, de situatie uitleggen en vriendelijk verzoeken de links te verwijderen. Indien zij daar geen gehoor aan geven, wat kan met spam websites, kun je gebruik maken van de Google Disavow Tool.
De Google Disavow Tool kun je zien als een soort biecht tool van Google. Je kunt hier aan Google aangeven ‘deze links zijn niet goed en wil ik me van distantiëren’. Wees echter voorzichtig met de Disavow Tool! Indien je niet weet wat je doet kun je jezelf zo in de voet schieten. De link waarde van deze verwijzingen zal dus niet langer meetellen of dit nu positief is of negatief. Indien je per ongeluk links toevoegt die Google eigenlijk wél goed vindt, kan dit dus leiden tot een (verdere) daling in rangschikkingen.
Voorkomen is (nog steeds) beter dan genezen
Zowel Panda als Penguin werken op dit moment real time. Dit wilt zeggen dat Google deze algoritmen constant doorvoert. Vroeger was het namelijk zo dat Google deze algoritmes maar eens in de zoveel tijd ververste. Soms gingen daar zelfs jaren overheen. Met als gevolg dat er ondernemingen ten onder aan zijn gegaan. Anderhalf jaar vrijwel niet gevonden worden in Google is voor veel MKB niet vol te houden.
Gelukkig duren algoritmische sancties tegenwoordig niet meer zo lang, mits er corrigerend opgetreden wordt door de website eigenaar. Toch duurt het wel een poos voordat Google alle veranderingen opgepikt heeft en zal verwerken in haar index. Dit kan zeker weken tot een paar maanden duren, met alle gemiste omzet van dien. Denk dus niet te licht over Google straffen, en het Nederlandse gezegde voorkomen is beter dan genezen is hier zeker van toepassing. Een handmatige actie kun je vergelijken met een controle van de Belastingdienst, geen plezante ervaring doorgaans. Algoritmische problemen zijn vaak nog vervelender, omdat je nooit echt zekerheid hebt wat de oorzaak van het probleem is, en Google hier ook geen duidelijkheid over zal geven.
Ik hoop je in dit artikel de vereiste handvatten aangereikt te hebben om te voorkomen dat je ooit überhaupt in de problemen komt met de zoekmachine gigant.