Gastartikel van Odette Winter (Stip Redactie)
Ben jij een boek aan het schrijven? Een fantasieverhaal, een informatief boek over een product of een zakelijke aanpak, of neem je anderen mee in je ervaringen met een levensingrijpende gebeurtenis? Dan komt er een moment dat je aan promotie moet doen. Promotie begint bij het maken van een goede auteurswebsite.
Online uitgeefdiensten
Lukt het niet bij een reguliere uitgeverij een samenwerking aan te gaan, dan zijn er tegenwoordig genoeg andere diensten – vooral online – die je droom als schrijver kunnen laten uitkomen. Want dat manuscript is pas een boek als het op papier staat (of een e-book is) en het door anderen wordt gelezen.
De meest ingezette online dienst is die waarbij de auteur het manuscript en het omslag aanlevert en er tegen betaling een boek van gedrukt wordt. Alle processen die van het manuscript een boek maken, moet jijzelf als auteur organiseren. Dus jij regelt zelf een eindredacteur voor de correctie van de tekst, een vormgever voor een juiste boekindeling en pagina-opmaak en een ontwerper die het omslag maakt. Maar ook de promotie moet (voornamelijk) je zelf aanpakken.
Promotie
Het is verstandig al tijdens het schrijfproces aan promotie te doen, maar in ieder geval moet je aan de slag na verschijning van je boek. Het boek verkoopt zich jammer genoeg niet zelf. Een auteurswebsite is een belangrijk middel om je boek te promoten en je lezers te bereiken.
Eisen aan een goede auteurswebsite
Waar moet een goede auteurswebsite aan voldoen? Hier zijn 10 tips om je op weg te helpen.
- Neem een relevante domeinnaam, dus een die bestaat uit jouw naam of met het onderwerp van je boek, of de titel van je boek.
- Bezoekt iemand je pagina, dan kan die niet om de cover van je boek heen. Je boek heeft dus een prominente plek op de homepagina en/of in het menu.
- Geef elk boek dat je hebt gepubliceerd een eigen pagina met alle relevante informatie, zoals de titel, ondertitel, uitgever, ISBN, aantal bladzijden, een beschrijving, recensies en een link naar een online boekhandel of je eigen webshop. Denk er aan dat boeken die via boekhandels verkocht worden vaak minder voor jou opleveren. Voor boeken die jij als auteur rechtstreeks verkoopt, hoef je geen boekhandelskorting af te dragen.
- Schrijf een korte en pakkende biografie over jezelf als auteur. Vertel wie je bent, wat je beweegt en waarom je dit boek hebt geschreven. Schrijf vanuit de derde persoon enkelvoud en houd het persoonlijk en professioneel. Plaats daarbij een professionele foto van jezelf.
- Bied een gratis te downloaden hoofdstuk (pdf) aan.
- Zorg voor inkomende links, dus links die op andermans sites staan die naar jouw site verwijzen.
- Neem een contactpagina/-formulier op zodat je bereikbaar bent voor media die aandacht aan jouw boek willen besteden.
- Plaats een formulier om mailadressen te verzamelen van je bezoekers die op de hoogte gehouden willen worden van je nieuws, evenementen, acties en nieuwe boeken. Gebruik een dienst als MailChimp of Constant Contact om dit makkelijk te beheren.
- Overweeg om een blog te starten op je website. Dit is een manier om je expertise te tonen, je lezers te betrekken en meer verkeer naar je website te genereren. Schrijf over onderwerpen die relevant zijn voor je boek, je genre of je doelgroep. Plaats regelmatig nieuwe berichten en deel ze op sociale media.
- Verwijs naar je website in al je uitingen (online, flyers, boekenleggers, visitekaartje, persberichten etc.).
Met deze tips kun je een succesvolle auteurswebsite maken die je boek helpt te promoten en je lezers aanspreekt. Veel succes!