Wie wil het nou niet, bovenaan in Google komen zonder te betalen voor advertenties? Met een beetje tijd en strategie kun je hoger scoren in Google zonder daarvoor een cent uit te geven. Dat je hiermee bovenaan komt te staan in de zoekresultaten kunnen we niet garanderen, maar je score zal zeker verbeteren als je onderstaande tips opvolgt.
Gratis manieren om je positie in Google te verbeteren
1. Content is king
Goede, kwalitatieve inhoud is een van de beste manieren om meer bezoekers te trekken en je zoekpositie te verbeteren. De content moet uniek zijn en relevant voor de doelgroep. Moeilijk? Je hoeft geen mooie SEO teksten te schrijven. Jij bent een expert in je eigen branche, waardoor je veel informatie kunt geven aan de bezoekers van je website.
Goede content wordt gewaardeerd door bezoekers en ze komen sneller terug op je website. De zoekmachine van Google probeert zoekers naar informatie zo goed mogelijk te helpen door ze naar de juiste webpagina te leiden. Als Google opgemerkt heeft dat jouw pagina veel relevante informatie bevat, dan toont de zoekmachine jouw pagina eerder aan iemand die op zoek is naar die informatie.
2. Het ontwikkelen van autoriteit of een linkprofiel
Hoe meer relevante websites naar jouw website verwijzen hoe meer vertrouwen Google krijgt dat jouw website een autoriteit is over dat onderwerp. Je kunt een link plaatsen naar jouw website op een startpagina, maar deze links hebben niet een heel grote waarde. Links naar jouw website van domeinen met een hoge betrouwbaarheid en autoriteit verhogen de autoriteit van jouw site en verbeteren je zoekpositie.
Dit wordt vaak linkbuilding genoemd. Wij noemen het bewust het ontwikkelen van autoriteit. Het gaat er namelijk niet om dat je klakkeloos links plaatst op andere sites die verwijzen naar jouw website, maar het is belangrijk dat het kwalitatieve en echte links zijn. Bij linkbuilding kan het ook gaan om kunstmatige, manipulatieve werkzaamheden. Zelf spookstad websites maken en dan linken naar je eigen website of die van de klant. Dat is wat veel laagwaardige spampartijen doen en wat je zelfs een sanctie van Google kan opleveren.
Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk backlinks krijgt. De meest waardevolle links voor ranking zijn links die je op een natuurlijke manier hebt gekregen van websites met autoriteit op dat onderwerp. De informatie op jouw website voegt wat toe en andere relevante websites gaan er vanzelf naar linken, zonder manipulatie.
3. Verhoog de snelheid van je website
Een snelle website surft prettiger en een snelle website scoort beter bij Google. In een eerder artikel bespraken we verschillende websites waar je de snelheid van je website kunt testen. Deze websites geven je ook tips om de snelheid van je website te verbeteren. Vind je dit soort websites te nerdy? Je kunt de volgende acties overwegen:
- Afbeeldingen kleiner maken (maximaal 300 kb). Let er wel op dat de afbeeldingen van goede kwaliteit blijven.
- Kiezen voor een hostingprovider die SSD hosting levert.
- Verwijder onnodige plugins van je website. Hiermee verhoog je trouwens ook de veiligheid van je website, omdat je dan niet het risico loopt dat een eventueel veiligheidslek in de plugin misbruikt kan worden om op jouw website in te breken.
- Installeer een cache plugin in je website.
4. Maak je website mobielvriendelijk (responsive)
Een mobiele of responsieve website is onmisbaar. Is je website niet geschikt voor smartphones of tablets, dan mis je veel bezoekers en heeft dat een ongunstig effect op je score bij Google. Kies daarom voor een template of thema dat mobielvriendelijk is of installeer hiervoor een plugin.
5. Voeg alt-tags toe aan afbeeldingen en gebruik een passende bestandsnaam
ALT staat voor Alternative Text, en is de tekst om een afbeelding te omschrijven.
De alt-tekst is bedoeld om slechtziende en blinde mensen te helpen begrijpen wat voor afbeelding er staat. Door middel van schermlezers worden de alt-teksten voorgelezen. Kies dus voor een alt-tekst die de afbeelding omschrijft, en probeer hem vervolgens te verbeteren voor SEO zonder dat dit storend is als de tekst wordt voorgelezen door een schermlezer.
Zoekmachines kunnen, net als blinde mensen, niet zien wat er op een afbeelding staat. Ze gebruiken daarom de alt-tekst om de afbeelding te begrijpen.
Zorg er daarom voor dat alle afbeeldingen op je zijn voorzien van een titel en een alt-tekst. In WordPress voeg je titels en alt-teksten eenvoudig toe meteen na het uploaden van de afbeelding. Wil je dit achteraf doen of wil je iets corrigeren, dan kan dat ook. Gebruik daarvoor de Media Bibliotheek in WordPress.
Bestandsnamen zijn ook belangrijk. En die moet je goed benoemen alvorens je de afbeelding gaat uploaden. Dus niet CANON-D^S7d67sd.jpg maar zoekterm.jpg. Er is wel een handvol plugins voor WordPress waarmee je de bestandsnaam achteraf kunt aanpassen. Maar idealiter denk je hier gewoon goed over na voordat je de afbeelding upload.
6. Gebruik header-tags
Kopteksten maken tekst leesbaarder en gemakkelijker te begrijpen voor zowel mensen als zoekmachines. Met headers breng je structuur aan in een artikel. Goed gestructureerde artikelen met H2 en H3’s presteren beter in de zoekmachineresultaten.
7. Zorg voor een veilige website
Als Google op een website malware aantreft, dan is dat rampzalig voor je ranking bij Google. Om te voorkomen dat bezoekers van een gehackte website besmet raken, worden besmette websites niet getoond in de zoekresultaten. De meest voorkomende oorzaak van een gehackte website is het niet tijdig updaten van het cms. Zorg er dus voor dat je website regelmatig geüpdatet wordt en dat je altijd over een recente back-up beschikt.
8. Kies voor veilige hosting
Natuurlijk probeer je je website veilig te houden door WordPress, Joomla, plugins en extensies steeds up-to-date te houden. Maar staat jouw website op een onveilige server, dan kan dat extra aanvallen op je website veroorzaken waardoor deze traag wordt. En in het ergste geval wordt je website gehackt.
Kies voor een betrouwbare hostingpartij die veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Het liefst een die ook kennis heeft van WordPress, Joomla of ander systeem dat je website gebruikt. Hosting met automatische veiligheidsupdates is een must als je niet voortdurend zelf bezig wilt zijn met het up-to-date houden van het cms. Daardoor verklein je de kans op een gehackte website. En door te kiezen voor een hostingpartij met kennis van het cms van je website, kun je ervan uitgaan dat deze de kennis en kunde in huis heeft om jou te ondersteunen en snel uit de brand te helpen als er een probleem is met je website.
9. Duidelijke titel-tag en een meta-omschrijving
Meta-omschrijvingen of meta descriptions, zijn korte tekstfragmenten die verschijnen op pagina’s met zoekresultaten van Google. Deze kun je aanpassen zodat ze je pagina beter beschrijven en je zoekresultaten laten opvallen ten opzichte van concurrerende websites. Als de zoekterm van de zoeker zit in jouw ingevoerde title tag en meta-beschrijving, dan nemen zoekmachines je titel-tag en meta-description meestal een-op-een over. En daarmee heb je dus indirect invloed op de vermelding. Met een wervende, pakkende tekst, trek je meer bezoekers. Je pagina zal daardoor ook hoger scoren bij Google.
Titel en meta-omschrijving in WordPress
Het is lastig om in WordPress de titel en de meta-omschrijving per pagina of bericht in te vullen. Gelukkig zijn daarvoor handige plugins zoals Yoast SEO, waarmee het toevoegen van deze tags heel gemakkelijk is.
Na installatie en activatie van de plugin zie je in het beheer van je website bij elk bericht of pagina een Yoast SEO blok. Hier typ je je eigen meta-omschrijving en pas je desgewenst ook de titel aan.
Door de gekleurde balkjes zie je ook hoeveel tekens ideaal zijn. Wordt het balkje oranje, kort je tekst dan in tot het balkje weer groen is. Een te lange titel of omschrijving wordt afgebroken door Google en dat staat niet mooi.
Het balkje kan ook oranje zijn als Yoast SEO de tekst te kort vindt. Een korte tekst is an sich echter geen probleem, zeker niet als er niet meer te zeggen valt.
10. Verwijder niet-werkende links
Links die naar een pagina gaan die niet (meer) bestaat, zijn irritant voor de bezoeker en schadelijk voor je positie in Google. Gebruik een tool zoals BrokenLinkCheck of Dead Link Checker om verbroken links te vinden.
Een SEO specialist inhuren
Er zijn talloze factoren die meetellen voor je ranking bij Google. In dit artikel las je een aantal tips die een goede basis zijn voor het verder uitbouwen van een zoekmachinestrategie. Wil je het professioneler aanpakken, dan kun je overwegen een SEO specialist in te schakelen. Een SEO specialist kan bijvoorbeeld een SEO scan uitvoeren, zodat je een goed beeld krijgt van de sterke en zwakke punten van je website. De SEO specialist kan je tips geven voor het verder optimaliseren van je website.
Er zijn veel SEO bureaus actief in Nederland en helaas zijn er dubieuze bedrijven actief die zich voordoen als professioneel SEO bureau. Let op de betrouwbaarheid bij het zoeken naar een SEO specialist. Dit kun je doen door in Google te zoeken op de bedrijfsnaam van het SEO bureau. Goede bureaus hebben overwegend goede gebruikerservaringen.