Is je website offline en werkt je e-mail niet meer? Dat kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel beschrijven we zes mogelijke redenen waarom jouw website onbereikbaar is of je e-mail niet meer werkt. Ook lees je op deze pagina wat kunt doen om je website weer bereikbaar te krijgen en/of je e-mail weer werkend.
Website offline of mail werkt niet: mogelijke oorzaken
- Je hebt je diensten opgezegd of niet meer verlengd
- Jouw IP-adres zit in onze firewall
- Je hebt de DNS-instellingen van je domeinnaam gewijzigd
- Er is een storing op de server of er zijn onderhoudswerkzaamheden op de server of in ons netwerk
- Probleem met jouw netwerk of computer
- Er staat illegale content op je website
Oorzaak 1: Je hebt je diensten opgezegd of niet meer verlengd
Als je domeinnaam en/of hosting per direct opzegt, dan zijn deze vanaf de volgende dag niet meer bereikbaar. Zeg je op per einde termijn, dan vervallen de diensten op de vervaldag. Log in op je account op Stip Hosting om de vervaldag van de dienst te controleren.
Je diensten worden niet automatisch verlengd, zelfs niet als je automatische verlenging hebt geactiveerd. Je dient de verlenging ook daadwerkelijk en tijdig te betalen. Alleen als je tijdig hebt betaald, zijn je diensten verlengd. In je account op Stip Hosting zie je altijd de actuele status van je domeinnaam en hosting, openstaande facturen, etc.
Heb je onbedoeld een factuur niet betaald en is nu je website en e-mail niet meer bruikbaar? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het alsnog betalen van de factuur heeft geen zin, omdat de domeinnaam en hosting inmiddels zijn beëindigd. Voor heractivatie gelden meestal extra kosten.
Oorzaak 2: Jouw IP-adres zit in onze firewall
Als je je website niet kunt bereiken en geen e-mail kunt ontvangen, dan houdt de firewall op de server je misschien tegen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door te veel mislukte inlogpogingen binnen een bepaalde tijd. Als je in de firewall staat worden alle verbindingen met de server voor jouw IP-adres geblokkeerd. Je website staat wel gewoon online en is zichtbaar voor andere bezoekers, maar niet voor jou.
Vooral als je steeds ongeveer een uur lang last van een onbereikbare website en e-mail hebt en daarna werkt het weer even wel en dan weer een uur niet, heb je reden om de firewall te verdenken.
Herken je dit, neem dan contact met ons op met het verzoek je IP-adres uit de firewall te halen.Vermeld in je e-mail:
- je IP-adres (dit kun je opvragen op bijvoorbeeld www.watismijnip.nl)
- de domeinnaam die je niet meer kunt bereiken en/of het e-mailadres dat niet meer werkt
Wij controleren of je IP-adres in de firewall zit en als dat zo is, verwijderen we je IP-adres uit de firewall. Daarna sturen we je een e-mail over de oorzaak van de blokkade. Het is verstandig om te kijken naar de oorzaak, omdat als de oorzaak niet wordt weggenomen, je al snel opnieuw geblokkeerd raakt door de firewall.
Waarvoor dient de firewall?
De firewall die op de servers van Stip Hosting draait, heeft als doel om jouw website, e-mail en andere diensten te beschermen tegen hackers. De firewall is een soort beschermlaag tussen jouw hostingdiensten en het verkeer van buitenaf.
Een firewall controleert het verkeer naar de server volgens een lijst met regels. Op deze lijst staat een patroon waarmee bepaalde soorten verkeer herkend kunnen worden, met daarbij de gewenste actie. Een regel kan bijvoorbeeld zijn ‘Als binnen vijf minuten vanaf een bepaald IP-adres tien maal een fout wachtwoord voor e-mail wordt ingevoerd, blokkeer het IP-adres dan gedurende één uur’.
De regels waarmee de firewall werkt zijn gebaseerd op de manieren waarop hackers vaak werken. De regels zijn bedoeld om dat patroon te herkennen en vervolgens daarop in te grijpen. Zouden we geen firewall op onze servers hebben, dan zouden op zijn minst de hostingaccounts zo onder vuur staan van alle hackpogingen dat de serverbelasting enorm zou toenemen, waardoor de websites die op de server draaien traag zouden worden.
Op het moment dat een IP-adres geblokkeerd wordt door de fireall, heeft de firewall een regel toegepast. De firewall ‘denkt’ dus met een mogelijke hacker te maken te hebben. Helaas is dit niet altijd terecht. Gelukkig is een geblokkeerd IP-adres ook gemakkelijk weer te verwijderen.
Oorzaken van een firewall blokkade
- Je IP-adres kan worden geblokkeerd doordat je meerdere keren met foute inloggegevens inlogt in:
- je WordPress website
- webmail
- het e-mailprogramma op je computer
- FTP
- DirectAdmin
- SSH
- een combinatie van bovenstaande
- Je computer voert een poortscan uit op de server door:
- besmetting met een virus of malware
- verkeerd ingestelde poorten in je e-mailprogramma
- Overige redenen, bijvoorbeeld:
- verkeerde poort ingesteld in een programma (bijvoorbeeld mail- of FTP-programma)
- verkeerd beveiligingsprotocol ingesteld in e-mailprogramma
Voorkomen dat je opnieuw door de firewall wordt geblokkeerd
Het is vervelend als je keer op keer in de firewall terechtkomt. De enige manier om dat probleem definitief te verhelpen is door het wegnemen van de oorzaak. Let daarom goed op de oorzaak die wij vermelden in onze e-mail aan jou. Het geeft je belangrijke aanwijzingen voor het oplossen van het probleem.
Kom je er niet uit, stuur ons dan gerust een e-mail.
Oorzaak 3: Je hebt de DNS-instellingen van de domeinnaam gewijzigd
Heb je een wijziging doorgevoerd in de DNS-instellingen van je website, dan kan het even duren voor deze verwerkt zijn. In de tussentijd kan je website onbereikbaar zijn.
Is je website na enkele uren nog steeds offline? Dan is de kans groot dat je een verkeerde wijziging hebt doorgevoerd in de DNS instellingen. Neem contact met ons op en we kijken even met je mee.
Oorzaak 4: Er is een storing op de server
Er kan een storing zijn op de server waarop jouw hostingpakket staat. Alle storingen worden gemeld in het klantendeel van onze website.
- Log in op je account.
- Klik in het vak Storingen op Check op storingen.
In het volgende venster staat meteen bovenaan of er storingen zijn.
Meteen daaronder staan de hostingservers. Je ziet in een oogopslag of er een server is die uit de lucht is.
Het is handig als je weet op welke server jouw hostingpakket staat. Dat kun je als volgt zien.
-
- Klik op Overzicht om naar het beginscherm te gaan van het klantenpaneel.
- Klik op het grijze blok Diensten.
- Je ziet nu een overzicht van de diensten die je afneemt. Klik bij jouw hostingpakket op de knop Beheren.
- Scrol naar beneden en in het vak Hostinginformatie zie je bij Server de naam van de server.
Als er een storing is, dan zijn wij over het algemeen op de hoogte en druk bezig om het probleem op te lossen. Twijfel je of wil je toch zeker weten dat we ermee bezig zijn, stuur dan gerust een e-mail.
Oorzaak 5: Storing in jouw netwerk of computer
Hierover kunnen we weinig specifiek zijn omdat er veel oorzaken kunnen zijn, bijvoorbeeld:
- de firewall op je computer of in je netwerk
- storing bij je internetprovider
- probleem in je browser
Over het algemeen heb je dan meerdere problemen, dus ook met andere websites. Kun je andere websites wel bezoeken en heb je het .hosts bestand op je computer niet aangepast, dan ligt deze oorzaak niet zo voor de hand.
Oorzaak 6: Er staat illegale content op je website
Hopelijk ook niet voor de hand liggend is dat er illegale inhoud op jouw website staat.
Als hostingprovider bieden wij je serverruimte aan die je kunt gebruiken zoals jij wilt. Jij bent verantwoordelijk voor wat je plaatst op je hostingruimte. Wij zijn wettelijk niet aansprakelijk voor wat jij publiceert, maar wij zijn wel verplicht om in te grijpen bij klachten.
De content staat op onze servers. In die zin zijn wij verantwoordelijk voor wat er gepubliceerd wordt. Maar het controleren van alle websites is ondoenlijk en ook niet onze taak.
Als wij echter een melding krijgen over onrechtmatige content, kunnen wij aansprakelijk zijn voor wat er op de website staat. Die aansprakelijkheid bestaat vanaf het moment dat wij weten dat er content op de website staat die onrechtmatig is. Zodra wij dat weten, zijn we wettelijk verplicht die content niet publiek beschikbaar te laten zijn.
Goed omgaan met klachten over onrechtmatige inhoud is voor ons van groot belang. Wij hanteren hiervoor een Notice and Takedown procedure.
Ook een gerechtelijk bevel tot het offline halen van content kan reden zijn voor het niet toegankelijk zijn van een website.