Veel hostingproviders hanteren een inode limiet op hun hostingpakketten. Als je tegen die limiet aanloopt, kun je ineens geen e-mail meer ontvangen en geen bestanden meer toevoegen aan je website. Dat klinkt als een schijfruimte limiet, maar het is iets anders. Je hosting kan nog genoeg schijfruimte hebben en toch kun je vanwege de inode limiet geen bestanden meer toevoegen. Hoe zit dat?
Inodes en schijfruimte
In lekentaal gezegd is één inode gelijk aan één bestand in je hostingaccount. Hieronder vallen alle bestanden. Elke e-mail is een bestand, elke bijlage bij een e-mail is ook een bestand. Heb je net een WordPress website geinstalleerd, dan gebruikt je vers geinstalleerde WordPress-installatie ongeveer 1500 bestanden.
Nu is ook meteen duidelijk dat er geen verband hoeft te zijn met de hoeveelheid beschikbare schijfruimte in een hostingaccount. Als in een hostingaccount veel grote bestanden staan, dan loop je eerder tegen de schijfruimtelimiet aan dan tegen de inode limiet. Met een inode limiet heb je dus eerder te maken bij heel veel kleine bestanden.
Inode limiet als addertje onder het gras bij hosting
Veel hostingproviders hebben een ruime inode limiet, variërend van 100.000 tot 500.000 inodes. Je zult niet snel tegen een inode limiet aanlopen.
Het aantal inodes dat je gebruikt loopt echter rap op als je een cache plugin gebruikt. Je loopt mogelijk tegen een inode limiet aan als je meerdere domeinen met websites op een hostingpakket plaatst of een grote website hebt met veel foto’s. Of als je een webshop hebt met veel artikelen. Of een vereniging met veel actieve e-mailaccounts waarbij de e-mail bewaard wordt op de server. Een hostingpakket met veel schijfruimte is dan niet voldoende. Je hebt vooral behoefte aan veel inodes.
Inode limiet als noodzakelijk kwaad
Sommige hostingproviders bieden hostingpakketten met ongelimiteerde schijfruimte. Dat klinkt geweldig, toch? Vaak blijkt dan dat er een ander soort limiet is: de inode limiet. Dat die limiet er is blijkt meestal pas na het afsluiten van het hostingpakket. Veel klanten raken dan gedesillusioneerd of voelen zich misleid. Onbeperkte hosting is dan ineens niet meer zo onbeperkt.
Onbeperkte webhosting, het klinkt te mooi om waar te zijn. Als je het logisch bekijkt, is onbeperkte schijfruimte technisch niet mogelijk, omdat een schijf nou eenmaal niet onbeperkt groot is. Vol is vol en onbeperkt bestaat niet. Een inode limiet is een mooie oplossing voor de hostingprovider, maar voor jou als klant vaak minder fijn omdat het inschatten van het aantal benodigde inodes een stuk moeilijker is dan het inschatten van de schijfruimte die je nodig hebt. Een inode limiet zorgt vaak voor onaangename verrassingen achteraf.
Biedt een hostingprovider onbeperkte schijfruimte, dan is er meestal een inode limiet. Bij hostingproviders met pakketten van een bepaalde grootte komt een inode limiet ook regelmatig voor, vooral als de hostingpakketten allemaal erg groot zijn in combinatie met een lage prijs. Dit wordt dan vaak als lokkertje gebruikt.
Overschrijding van de inode limiet oplossen
Meestal kun je in het hosting control panel zien hoeveel inodes je in gebruik hebt. Loop je tegen een inode limiet aan, dan kun je dat verhelpen door bestanden te verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan:
- legen van de cache van je website als je een cache plugin gebruikt
- verwijderen van overtollige e-mail uit je inbox en verzonden items
- legen van de spam box
- andere overbodige bestanden op je website verwijderen
Na het verwijderen van de bestanden zullen je website en e-mail weer werken als vanouds.
Inode limiet bij Stip Hosting
Stip Hosting heeft geen inode limiet op de hostingpakketten. Onze hostingpakketten hebben een bepaalde schijfruimte en dat is het. Je kunt je schijfruimte vullen met een aantal hele grote bestanden, maar ook met duizenden kleine bestanden. Zo kom jij niet achteraf voor onaangename inode-limiet-verrassingen te staan.