“Webhosting op snelle servers in Nederland!”
Wat zegt die kreet eigenlijk en wat maakt het uit waar de hostingservers staan?
Waar staat jouw website?
Jouw website (en eventuele e-mail) staan op een webserver. Je kunt zo’n webserver zien als een soort computer die permanent verbonden is met internet. Een webserver staat in een datacenter. Een datacenter is een gebouw waar allemaal servers in staan. Overal ter wereld staan datacenters. Jouw hostingprovider kan zijn webservers onderbrengen in een datacenter in Nederland of elders in Europa, maar evengoed in de VS.
Omdat de kosten van servers in Amerika wat lager liggen dan in veel Europese landen, kopen of huren sommige hostingproviders servers in Amerika. Jouw website is dan dus in Amerika ondergebracht. Alles wat op een Amerikaanse server staat, valt niet onder de Europese privacywetgeving. Daardoor kun je in conflict komen met de AVG. Maar het heeft ook invloed op je score bij Google en daarover gaat het in dit artikel.
De snelheid van je website is mede afhankelijk van de locatie
Hoe hoog jouw website scoort bij Google is afhankelijk van veel factoren. De teksten van je website zijn belangrijk, de opmaak, de websitestructuur, etc. Maar ook de snelheid waarmee je website wordt weergegeven, is belangrijk. De locatie van de hostingserver is van invloed op de laadtijden van pagina’s en dus ook op je score bij Google.
Bij het kiezen van een webhostingprovider moet je rekening houden met de locatie van jouw doelgroep.
Stel dat je bedrijf in Nederland is gevestigd. En jouw diensten of producten zijn gericht op Nederlandse klanten. Het is dan aan te raden om te kiezen voor een hostingprovider met servers in Nederland. De serverlocatie is namelijk van invloed op de snelheid en beschikbaarheid van de site.
Wanneer iemand jouw website bezoekt, worden de gegevens via netwerken van het datacenter naar de computer van de bezoeker gestuurd. Daarbij wordt automatisch de snelste route genomen.
Als een bezoeker uit Nederland jouw in de VS gehoste website bezoekt, dan is de afstand tussen de server en de computer van de bezoeker heel groot. De afstand veroorzaakt een vertraging in de gegevensoverdracht. Je website zal trager laden dan wanneer deze bij een goede hostingprovider in Nederland wordt gehost. Door de locatie van de server af te stemmen op de locatie van je doelgroep, zorg je voor een snelle website.
Voordelen van een snelle website
De paginasnelheid verbetert de gebruikerservaring. Daardoor blijven bezoekers langer op je website.
Voor Google is de gebruikerservaring belangrijk. Een snelle website heeft daarom een positieve invloed op de rankings in Google.
De bereikbaarheid van je website is mede afhankelijk van de locatie
Natuurlijk wil je niet dat juist tijdens de uren dat je de meeste bezoekers verwacht, je website uit de lucht is. Daardoor loop je potentiele klanten mis en je bestaande klanten maak je er ook niet blij mee.
De locatie van de server hangt samen met de bereikbaarheid van je website. Dit heeft te maken met het plannen van onderhoud aan servers. Goede hostingproviders zorgen ervoor dat onderhoud aan servers buiten de spits plaatsvindt, bijvoorbeeld ’s nachts. Als het in Nederland dag is, is het in Amerika nacht. En andersom. Ervan uitgaande dat je je richt op de Nederlandse klant, ontstaat de situatie dat als de Amerikaanse hostingprovider ’s nachts onderhoud doet aan servers, het in Nederland dag is. Tijdens het onderhoud is je website mogelijk niet bereikbaar en mis je klanten.
Voor een optimale bereikbaarheid van je website, stem je dus de locatie van de server af op de locatie van je doelgroep.
De zoekresultaten zijn afhankelijk van de locatie van de bezoeker
Typ je zoekwoorden in bij Google, dan probeert Google de zoekresultaten af te stemmen op de locatie van de bezoeker. De locatie van de bezoeker wordt vooral bepaald door het IP-adres dat deze gebruikt. Zoek je bijvoorbeeld op ‘verwarmingsmonteur’, dan zullen de eerste resultaten monteurs zijn uit jouw regio.
Ook de locatie van de server wordt afgeleid uit het IP-adres van de server.
Dit betekent niet dat als jij als verwarmingsmonteur je website onderbrengt in Amerika, deze niet in de Nederlandse zoekresultaten verschijnt. Zeker wel. Maar bij een verder gelijkaardige website die wordt gehost in Nederland, zal die website de voorkeur hebben van Google en hoger scoren.
Stem de locatie van de server af op de locatie van je doelgroep
De kreet “Webhosting op snelle servers in Nederland!” waar hostingproviders mee adverteren, hoeft dus niet per se positief te zijn. Als je doelgroep zich in Amerika bevindt, is het beter om te kiezen voor een hostingprovider met servers in de VS. Leeft je doelgroep in Nederland (of in BelgiĆ«), kies dan juist wel voor een hostingprovider met servers in Nederland.
De locatie van de server heeft invloed op de snelheid van je website en daarmee op je score bij Google. Hoe verder de locatie van de server verwijderd is van de doelgebruikers, hoe langzamer je website laadt. Bovendien kun je te maken krijgen met een onbereikbare website, net op het moment dat jij de meeste bezoekers verwacht, als de webserver zich in een andere tijdzone bevindt dan je doelgroep. Ten slotte is het voor de zoekresultaten van zoekmachines als Google een factor in de volgorde waarin de resultaten worden weergegeven. Google stemt de locatie van de zoekresultaten af op die van de bezoeker en de locatie van de server heeft daar ook invloed op.