Je hebt een mooie domeinnaam die je wel wilt verkopen, maar hoe pak je dat aan? In dit artikel geef ik je een aantal tips.
Een domeinnaam verkopen
Een domeinnaam die jouw eigendom is, kun je ook weer verkopen. Om kans te maken op verkoop tegen een mooie prijs, moet je domeinnaam wel interessant zijn voor anderen natuurlijk. Heb je een domeinnaam als pietentruustrouwsite.nl dan is die domeinnaam alleen interessant voor een stel dat Piet en Truus heet en dat onlangs is getrouwd of binnenkort gaat trouwen.
Mooie domeinnamen die veel opbrengen, zijn namen die een omschrijving geven van iets populairs of van iets waar mensen op zoeken bij Google. Bijvoorbeeld vakantie.nl, auto.nl of koffie.nl. Deze domeinnamen zijn zeer waardevol en dus duur.
Waarde van een domeinnaam
Iets minder mooie domeinnamen kunnen ook al een mooi bedrag opleveren. Voordat je je domeinnaam te koop zet, moet je een vraagprijs vaststellen.
Voor een juiste vraagprijs moet je eerst marktonderzoek doen, om erachter te komen wat er voor soortgelijke domeinen gevraagd wordt. Sedo is een bekend en veelgebruikt platform voor de aan- en verkoop van domeinnamen. Je kunt daar zoeken op domeinnaam of op trefwoord om soortgelijke domeinnamen te vinden. Het komt regelmatig voor dat de vraagprijs buiten proporties is. De verkoper kan dat bewust doen, omdat hij bijvoorbeeld hoopt dat iemand zoveel interesse in de domeinnaam heeft dat deze hem koopt. Een belangrijk ding om rekening mee te houden in je verwachting van wat je voor je domeinnaam krijgt.
Wat bepaalt de waarde van een domeinnaam?
De waarde van een domeinnaam is soms lastig te bepalen voor een leek.
Van invloed zijn:
- De extensie van de domeinnaam (.com, .nl, .be, .fr etc.).
Hoe bekend is de extensie en past de taal van de naam bij de extensie? Een Nederlands woord heeft idealiter de extensie .nl. Er zal dan ook een belangrijk waardeverschil zijn tussen bijvoorbeeld meubelen.fr en meubelen.nl. - Lengte van de domeinnaam en gemakkelijk te onthouden.
Hoe korter de domeinnaam, hoe beter. Een korte domeinnaam kan toch lastig te onthouden zijn, bijvoorbeeld wkjgw.nl is moeilijk te onthouden, maar w4me.nl is al veel gemakkelijker. - Samenstelling van de domeinnaam.
Als er tekens in een domeinnaam zitten, kan dit een domeinnaam complex maken doordat je er telkens over na moet denken. ‘Hoe zit het ook maar weer? O ja, w4me.nl is het!’ Dan is wachtopmij.nl gemakkelijker te onthouden. - Gemakkelijke domeinnaam.
Een woord dat maar weinig mensen kennen als domeinnaam zorgt voor typfouten. Volgens het jeugdjournaal is meteorologisch het moeilijkste woord om uit te spreken. Het is ook lastig om te typen zonder typfouten. ‘Weerkundig’ is een stuk gemakkelijker. Ook woorden als tests, cappuccino, pyjama en opticien worden vaak verkeerd gespeld. Niet handig voor een domeinnaam. - Internationaal interessante woorden.
Als een domeinnaam internationaal gebruikt kan worden, zorgt dat voor een hogere prijs. - Zoekwoorden.
Domeinnamen die tevens een veel gebruikt zoekwoord zijn, verhogen de waarde van de domeinnaam. Op Google Trends kun je uitzoeken waar veel naar wordt gezocht. - Klank van de domeinnaam.
Sommige woorden ‘bekken lekker’, andere minder. Dit is deels persoonlijke voorkeur, maar de meeste mensen houden van woorden met een volle klank. Een woord met een mooie klank kan interessant zijn voor nieuwe bedrijven.
Vraagprijs vaststellen
Weet je wat je domeinnaam waard is, dan kun je een vraagprijs vaststellen. Net als op Marktplaats, is het gebruikelijk om de vraagprijs wat hoger te zetten dan de werkelijke waarde van de domeinnaam.
Kom je er niet uit met het vaststellen van de waarde en de vraagprijs, overweeg dan om aan een expert te vragen de domeinnaam te taxeren. Bij Sedo kun je je domeinnaam ook laten taxateren en als je ernaar zoekt dan zijn er veel andere bedrijven die voor je kunnen taxeren. Let daarbij op de voorwaarden.
Er zijn ook websites die de waarde automatisch kunnen vaststellen, maar vertrouw daar niet te veel op. Dit is een automatische taxatie die gebaseerd is op een aantal algemene regels (lengte van de domeinnaam bijvoorbeeld). Automatische taxaties houden geen rekening met populariteit van zoekwoorden of subjectieve zaken als woordklank.
Je domeinnaam te koop aanbieden
Nu je een vraagprijs hebt bepaald, kun je de domeinnaam te koop aanbieden. Je kunt dat op verschillende manieren doen.
- Zet op de domeinnaam een website met een te koop melding.
Heb je een hostingpakket voor je domeinnaam of kun je de domeinnaam kwijt op een bestaand hostingpakket, dan kun je een pagina maken en daarop zetten dat de domeinnaam te koop is. Vergeet niet te vermelden hoe mensen contact met je kunnen opnemen.
Deze methode werkt vooral goed als de domeinnaam populair is omdat het bijvoorbeeld een veelgebruikt zoekwoord is. Minder bekende namen zullen op deze manier weinig bezoekers trekken en de kans dat je je domeinnaam dan verkoopt is erg klein. - Breng je domeinnaam onder de aandacht van potentiele kopers.
Via social media kun je onder je vrienden de te koop staande domeinnaam onder de aandacht brengen. Je kunt ook mensen van wie je verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in je domeinnaam rechtstreeks benaderen. - Schakel een derde partij in of zet de domeinnaam op een marktplaats.
Zet je domeinnaam op een marktplaats als Sedo. Je kunt ook een domeinnaamhandelaar inschakelen om de domeinnaam voor je verkopen. Er zijn veel partijen actief die bemiddelen in de verkoop van domeinnamen.
Een nadeel van het inschakelen van een derde partij of van een marktplaats is dat een deel van de opbrengst naar de bemiddelende partij gaat. Maar vaak verkoop je je domeinnaam wel sneller. Vooral als je een grote marktplaats of domeinhandelaar kiest. Deze krijgt meer bezoekers op zijn website, wat de kans op verkoop van jouw domeinnaam vergroot.
Domeinnaam verkocht
Proficiat, je domeinnaam is verkocht! En nu?
Verifieer de contactgegevens van de koper, zoals adres en telefoonnummer. Zo weet je met wie je zaken doet. Bovendien zal iemand die niet echt serieus is, afhaken.
Verkoop je de domeinnaam via een derde partij of een marktplaats, dan regelt deze soms een koopovereenkomst. Stel anders zelf een koopovereenkomst op zodat de afspraken zwart op wit staan. Stuur niet eerder de verhuiscode van de domeinnaam dan dat je de betaling hebt ontvangen.
N.B. Stip Hosting bemiddelt niet in de verkoop van domeinnamen en kan je niet adviseren over welke derde partijen je het beste kunt benaderen voor de verkoop van je domeinnaam.